Behandling af inkontinens

Behandling af inkontinens er forskellig for person til person, men i de fleste tilfælde er inkontinens let at helbrede ved hjælp af målrettet bækkenbundstræning.  I meget svære tilfælde kan en operation være nødvendig, men undersøgelser viser, at operationerne oftest kun virker i nogle år, og det bør derfor ikke være første valg. 

Knib din inkontinens væk

Der er observeret svækkede bækkenbundsmuskler ved alle 3 typer inkontinens uanset grad, og nyere forskning har givet grundlag for en hypotese om, at stressinkontinens, tranginkontinens og blandet inkontinens er en og samme lidelse. Forskellene på de 3 inkontinenstyper synes at være gradsforskelle snarere end type.

Svækkede muskler i bækkenbunden, som følge af eksempelvis fødsel, sygdom og/eller alder, fører til en manglende evne til at lukke urinrøret. Al forskning og viden peger på, at inkontinens i de fleste tilfælde kan helbredes ved hjælp af knibeøvelser.

Det er dog vigtigt, at du udfører knibeøvelserne korrekt, idet hver 3. kvinde faktisk ikke træner de korrekte muskler, eller laver øvelserne korrekt med øget belastning. Selv ved at følge en vejledning på nettet gør 50% af kvinderne knibeøvelserne forkert. Det kan have alvorlige konsekvenser at lave øvelserne forkerte, hvis du i stedet belaster musklerne fremfor at styrke dem – dermed risikerer du at gøre mere skade.

Knibeøvelser skal laves med øget belastning. Brug derfor altid en bækkenbundstræner. Det er umuligt at lave korrekte knibeøvelser uden.
> Læs mere om knibeøvelser. 

Daglige rutiner

Der er også nogle ting, du kan gøre derhjemme.  I mange tilfælde kan livsstilsændringer hjælper med at få din inkontinens under kontrol indtil du har styrket dine bækkenbundsmuskler eller fået anden hjælp.

  • Skær ned på koffeinholdige drikke, såsom kaffe og te.  Skær også ned på sodavand.  Drik ikke mere end én alkoholisk drik om dagen.
  • Spis fødevarer med højt fiberindhold for at undgå forstoppelse.
  • Hold op med at ryge. Hvis du har brug for hjælp at holde op, så tal med din læge om hjælp til dit rygestop.
  • Hold en sund kropsvægt, der ikke belaster bækkenbundsmusklerne.
  • Gå på toilettet ofte og tag tøj på, du hurtigt kan få af. Sørg for ikke at have langt til toilettet.

Hvis du har symptomer på urininkontinens, skal du ikke være flov over at søge hjælp.  De fleste kvinder kan heldigvis blive hjulpet eller helbredt, så lad være med at gå med det i lang tid. I følge den australske inkontinensforening accepterer 70% af inkontinensramte deres lidelse og søger ikke hjælp, hvilket er en stor skam, da behandlingen kan være så let og ligetil i de fleste tilfælde.