Blæretræning

Formålet med blæretræning er at hjælpe dig med at få bedre kontrol over din blære. Ved at træne at holde på urinen kan du langsomt vænne din blære til at holde på mere væske og på sigt nå at komme på toilettet i tide. 

Blæretræning er ikke det samme som bækkenbundstræning. Bækkenbundstræning styrker dine bækkenbundsmuskler, så din inkontinens på sigt forhåbentlig forsvinder i takt med at musklerne omkring urinrøret genvinder deres funktion. Blæretræningen involverer også bækkenbundstræning, men har fokus på at  træne din blære til at kunne holde på mere væske og holde på det i længere tid til du når hen til et toilet.

Blæretræning kan hjælpe med:

  • at reducere det konstante behov for at gå på toilettet
  • at udskyde at gå på toilettet, indtil din blære er fuld
  • at øge mængden af ​​urin, som din blære kan holde på

Sunde blærevaner

En sund blære kan holde på 1-2 kopper (300 – 400 ml) urin i løbet af dagen, og omkring fire kopper (800ml) natten. Det er normalt at lade vandet fem eller seks gange om dagen, hvis du drikker mellem 6-8 glas væske. Det er normalt at tømme blæren, når du står ud af sengen om morgenen, tre gange i løbet af dagen, og før du går i seng om aftenen. I takt med at vi ældes kan dette mønster ændre sig, da ældre mennesker har en tendens til at tisse mere om natten.

Inden du begynder blæretræning

Det anbefales at få lagt dit individuelle træningsprogram sammen med en fysioterapeut, der er specialiseret i inkontinens. Du vil få vejledning i at træne bækkenbundsmusklerne og lære at holde tissetrangen tilbage. Træningen kan tage op til 3 måneder med ugentlige konsultationer for at måle dine fremskridt.

De fleste træningsprogrammer for blæren kræver, at du har lavet en blæredagbog i forvejen. Hver gang du tisser skal du notere dato, tidspunkt og hvor meget urin, du har tisset. Du skal gøre det over et par dage for at kunne se, hvor meget væske din blære kan holde og hvor ofte du har brug for at tømme den. Du bør også notere kommentarer om lækage og smerter.

For at måle mængden af ​​urin skal du have en beholder placeret i toiletkummen. Når du har tisset, skal du måle mængden af urin ved at hælde det over i et målebæger. 

Du kan også bruge Tena-bind i et par dage til at måle, hvor meget du lækker. Først skal du veje bindet (i emballagen), og når den er våd, lægger du den tilbage i emballagen og vejer den. Dermed kan du regne ud hvor meget du har lækket.

En ml urin vejer et gram.

Blæretræning

Træn din blære op til at du kan vente i længere tid mellem turene til toilettet.

Begynd med at holde dig i 10 minutter. Øg langsomt tiden til 20 minutter, men uden at forhaste dig. Lær at slappe af og trække vejret langsomt, eller sørg for at du er godt beskæftiget, mens du venter på at kunne komme på toilettet. Hvis du er fokuseret på minutterne, vil det være svært for dig at holde dig.

Målet er at der kan gå op til 4 timer mellem dine toiletbesøg. Sørg for at tisse på bestemte tidspunkter- også selvom du ikke har behovet – og planlæg det på forhånd.

Sørg for at du får tømt blæren fuldstænidg, når du tisser, og gå på toilettet to gange lige efter hinanden. Det vil sige, at når du har været ude for at tisse, så går du på toilettet igen et par minutter senere. Det tæller kun som én gang.