Daglige rutiner

Der er mange ting, du kan gøre, for at undgå at inkontinensen påvirker din dagligdag. Gør brug af disse enkle tips i din daglige rutiner, så du ikke er så generet af det. 

Intimpleje

Du kan være nødt til at pleje huden ekstra omhyggeligt omkring urinrøret, som kan blive irriteret af urin.

Rengør området lige efter toiletbesøg. Det vil modvirke, at huden bliver irriteret. Det vil også hjælpe med at holde infektioner væk. Spørg din læge om specielle renseprodukter til folk, der har urininkontinens.

Når du har været i bad er det vigtigt, at du bruger både en fugtighedscreme og en mere fedtet barrierecreme, der søger for at holde huden beskyttet. Eksempler på barrierecremer er vaseline, zinksalver, vintercremer osv.

Kost

Sørg for at spise sundt og få regelmæssig motion.  Prøv at tabe dig, hvis du er overvægtig.  Overvægt belaster bækkenbundsmusklerne og kan svække dem.  Hvis du døjer med inkontinens er det derfor en rigtig god idé at tabe dig.

Drik masser af vand.  Ikke bare vil en masse væske hjælpe med at begrænse lugten af urin, men tilstrækkelig mængde vand kan faktisk endda medvirke til at reducere lækage. Ca. 2 liter om dagen, afhængig af din livsstil, er en passende mængde. Lad være med at drikke 2-4 timer inden du skal sove, og sørg for at blæren er helt tømt inden du går i seng.

Undgå føde-og drikkevarer, der kan forværre din inkontinens. Eksempler på sådanne føde- og drikkevarer er:

  • Koffeinindholdige drikke (kaffe, te, visse typer sodavand)
  • Kulsyreholdige drikkevarer, såsom sodavand og danskvand
  • Alkohol
  • Citrusfrugter og -juice (citron , lime , orange og grapefrugt )
  • Tomater og tomatbaserede fødevarer og saucer
  • Stærke krydderier
  • Chokolade
  • Sukker og honning
  • Kunstige sødemidler
  • Mælk og mejeriprodukter

Motion og træning

Lider du af stressinkontinens kan sport være problematisk. Drik ikke for meget inden træning og tis lige inden du går i gang. Brug bind til at tage eventuelle dryp, så du ikke bliver generet af det.

Blære- og bækkenbundstræning

Den bedste måde at undgå at inkontinensen påvirker din dagligdag er at styrke dine bækkenbundsmuskler og træne din blære. Bækkenbundsøvelserne styrketræner musklerne og hjælper dermed med at fjerne problemet, mens blæretræningen hjælper til at du kan holde dig i længere tid.

Rengøring af madras

Hvis du er kommet til at lække på din madras, mens du har sovet, er det en god idé at bruge en opløsning af lige dele eddike og vand til at rengøre madrassen. Når madrassen er tør, gnider du bagepulver i pletten og støvsuger derefter bagepulveret, når det er tørt.
Du kan også bruge nogle særlige vandtætte lagener til at stoppe urin fra at trænge ind i madrassen.