Forebyggelse af inkontinens

Forebyggelse af inkontinens kan let gøres ved at spise og leve sundt og styrketræne bækkenbundsmusklerne. Få tips til forebyggelse af inkontinens. 

Er du i risikozonen for at udvikle inkontinens (gravid, har tidligere været inkontinent under graviditet, er overvægt osv) så er der rigtig god grund til at være fokuseret på forebyggelse af inkontinens. Da hver 3. kvinde i den fødedygtige alder døjer med inkontinens så bør forebyggelse dog gælde for alle kvinder.

Træn bækkenbunden

Korrekt udførte knibeøvelser med belastning er den mest effektive måde at forebygge og behandle inkontinens. Formålet med styrketræning af bækkenbundsmusklerne er bl.a. at give støtte til bækkenet ved at løfte bækkenbunden, så den er placeret højere oppe i bækkenet, og samtidig øge muskelmassen og fastheden i bækkenbundsmusklerne og bindevævet. Dette vil gøre sammentrækningerne i bækkenbundsmusklerne stærkere, genoprette balancen mellem åbnings- og lukkemekanismen og forhindre nedsynkning ved belastning.
> Læs om knibeøvelser

Drik godt

Sørg for at drikke ca. 2 liter væske om dagen, medmindre andet er anvist af lægen. Det kan virke selvmodsigende, at det er vigtigt at drikke meget væske for at undgå inkontinens, men drikker du ikke nok  kan din blære blive irriteret og faktisk øge din trang til at skulle tisse.

Skær ned på koffeinholdige drikkevarer, der virker vanddrivende, samt sukkerholdige drikkervarer, der synes at trigge inkontinens. Også drikke med kulsyrer kan virke irriterende på blæren.

Spis sundt

Spis en sund kost med masser af fiber, hvilket forbedrer tarmfunktion, så du ikke skal overanstrenge dig og belaste bækkenbundsmusklerne, når du er på toilettet. En fiberrig kost betyder, at du har brug for at drikke en masse væske, da fibrene har brug for vand for at komme igennem dine tarme.

Lev sundt

Oprethold en ideel kropsvægt med en BMI på 25 eller mindre. Er din vægt for høj belaster din vægt bækkenbunden og kan føre til blære- og tarmproblemer. Hold op med at ryge. Kronisk  hoste kan svække musklerne i bækkenbunden og føre til inkontinens.

Vær aktiv

Motion og almindelig bevægelse er godt som forebyggelse af inkontinens. Motion stimulerer tarmbevægelserne, så du undgår forstoppelse og dermed at overbelaste bækkenbundsmusklerne ved at overanstrenge dig på toilettet. Samtidig bidrager motion også til træning af musklerne. .

Hav gode toiletvaner

Gå på toilettet, når du mærker et behov, så dine tarme er velfungerende og din blære ikke bliver irriteret. Undgå at anstrenge dig på toilettet.